این یک خبر فوری دیگر در مورد جراحی پلاستیک نوجوانان نیست. من به یک مقاله عالی از مرکز سرطان دانشگاه کلرادو برخوردم و آن مثل قدیمی «مخاطب خود را بشناسید» را تأیید میکند. عنوان مقاله تأثیر آموزش مبتنی بر ظاهر در مقایسه با آموزش مبتنی بر سلامت بر استفاده و دانش ضد آفتاب: یک کارآزمایی بالینی تصادفی کنترلشده است. مخاطبان آنها متخصصان پزشکی هستند که مقالهای را حتی با چنین عنوانی خواهند خواند.
زیبایی به نوجوانان انگیزه میدهد
عنوان باید این باشد: زیبایی بیشتر از خطرات سلامتی به نوجوانان انگیزه میدهد. من هر روز این را در مطب جراحی پلاستیک خود در منطقه خلیج میبینم. حتی بزرگسالان نیز برای انجام ابدومینوپلاستی، کاهش سینه یا لیفت صورت، بیشتر از پیشگیری از سرطان، رفتارهای ناسالم مانند سیگار کشیدن را ترک میکنند. اگر نوجوانی دارید و سعی در دلسرد کردن رفتارهای ناسالم نوجوانان دارید، ادامه مطلب را بخوانید.
جزئیات مطالعه استفاده از ضد آفتاب
مطالعه منتشر شده در مجله آکادمی پوست آمریکا، تماماً در مورد آموزش تغییر رفتارهای پرخطر است. این مطالعه اثربخشی دو ویدئو را ارزیابی میکند که برای آموزش نوجوانان در مورد خطرات اشعه UV و مزایای استفاده از ضد آفتاب طراحی شدهاند.
محققان در عمل بالینی خود متوجه شدند که هنگام بحث در مورد استفاده از ضد آفتاب با نوجوانان، «وقتی در مورد خطر سرطان پوست صحبت میکنیم، آنها را تحت تأثیر قرار نمیدهد. اما وقتی در مورد چین و چروک و پیری زودرس صحبت میکنید، کمی با دقت بیشتری گوش میدهند.»
دو ویدئو بهتر از یکی است
محققان دانشگاه کلرادو دو ویدئوی آموزشی در مورد استفاده از ضد آفتاب ساختند. یکی بر آموزش مبتنی بر ظاهر* تمرکز داشت. دیگری مبتنی بر سلامت بود. در حالی که هر دو ویدئو اطلاعات مهمی در مورد قرار گرفتن در معرض اشعه UV داشتند، ویدئوی مبتنی بر ظاهر بر پیری زودرس تأکید میکرد، در حالی که ویدئوی مبتنی بر سلامت بر خطر سرطان پوست تأکید داشت.
نتایج: هویج چوب را میبرد
پنجاه دانشآموز دبیرستانی به طور تصادفی برای تماشای ویدئوی مبتنی بر ظاهر یا ویدئوی مبتنی بر سلامت انتخاب شدند. نتایج به شرح زیر است:
- نمرات دانش به طور قابل توجهی در هر دو گروه مطالعه بهبود یافت. بنابراین هر دو گروه دانشآموزان حقایق را شنیدند و به خاطر سپردند.
- گروه مبتنی بر سلامت افزایش غیرآماری قابل توجهی در استفاده از ضد آفتاب داشت (0.9 ± 1.9 روز/هفته، P = 0.096). با وجود شنیده شدن و به خاطر سپرده شدن حقایق، ویدئوی تأکید کننده بر پیشگیری از سرطان تغییری در رفتار پرخطر ایجاد نکرد.
- گروه مبتنی بر ظاهر افزایش آماری قابل توجهی در استفاده از ضد آفتاب نشان داد (2.8 ± 2.2، P < 0.001). ویدئوی تأکید کننده بر پیشگیری از چین و چروک منجر به افزایش استفاده از ضد آفتاب در میان نوجوانانی شد که آن را تماشا میکردند.
آموزش در مقابل انگیزه
هر دو ویدئو آموزش دادند. آزمایش نشان داد که تفاوت در نمرات دانش بین گروههای مطالعه معنیدار نبود. بنابراین هر دو گروه مقدار یکسانی از اطلاعات واقعی را حفظ کردند. با این حال، تنها ویدئوی مبتنی بر ظاهر تغییر در رفتار را تحریک کرد. گروه مبتنی بر ظاهر ضد آفتاب را با دفعات به طور قابل توجهی بیشتری در مقایسه با گروه مبتنی بر سلامت استفاده کردند (2.2 ± 1.4 در مقابل 0.2 ± 0.6، P < 0.001).
درس اخلاقی داستان
این مطالعه، با طراحی ساده، دارای بینش عمیقی است. من هر روز مردان و زنانی را با آسیبهای ناشی از آفتاب میبینم که بخش زیادی از آن قابل پیشگیری است. بیشتر ما بخش عمدهای از قرار گرفتن در معرض آفتاب را در سنین پایین تجربه میکنیم، و استفاده زودهنگام از ضد آفتاب کلیدی است. مطالعات بیشتر ممکن است نشان دهد که آیا انگیزه از تمایل به خوب به نظر رسیدن ناشی میشود، یا از فوریت پیر شدن، در مقابل تأخیر در ابتلا به سرطان پوست.
با این حال، این مطالعه پنجرهای به روی نحوه انتقال پیام و تغییر رفتارهای بد باز میکند. تمام حقایق را میتوان ارائه داد، اما اگر مخاطب خود را نشناسید، ممکن است گوش ندهند. علاوه بر این، حتی اگر مجبور به گوش دادن باشند، و حتی زمانی که اطلاعات در ذهنشان جا بیفتد، نتیجه نهایی تغییر رفتار ممکن است هنوز رخ ندهد اگر مخاطب شخصاً برای عمل انگیزه نداشته باشد.
آموزش مبتنی بر ظاهر را میتوان در مورد استفاده از ضد آفتاب، ترک سیگار یا دلسرد کردن از مصرف مواد مخدر به کار برد. در حالی که مزایای سلامتی و مزایای ظاهری در هر یک وجود دارد، تأکید بر دومی ممکن است انگیزه بیشتری ایجاد کند.
پست قبلی پست بعدی