با افزایش تعداد وسایل ایمنی خودرو، تعداد و شدت جراحات کاهش مییابد.
سرفصلهای خبری اخیر درباره فراخوان گسترده کیسه هوای تاکاتا، باعث شد فکر کنم که چقدر کمتر شکستگیهای صورت را در اورژانس میبینم. درست است که تعداد فزایندهای از رانندگان و سرنشینان با خراشیدگیهای صورت ناشی از برخورد با این کیسههای هوای قدرتمند دیده میشوند. با این حال، تعداد بیماران مراجعهکننده به بخشهای اورژانس با شکستگیهای صورت همچنان رو به کاهش است.
شاید ما ایمنتر رانندگی میکنیم؟ (چرا میخندید؟)
مطالعات متعدد نشان دادهاند که ترکیب کمربند ایمنی و کیسه هوا، احتمال بروز شکستگی صورت یا سایر آسیبهای صورت را در طول تصادف رانندگی به طور قابل توجهی کاهش میدهد. همانطور که در مقاله شکستگیهای صورت در تصادفات وسایل نقلیه موتوری: روندهای اپیدمیولوژیک و عوامل خطر، مشخص شده است که وقتی کمربندهای ایمنی و کیسههای هوا کار میکنند:
- میزان بروز شکستگیهای صورت کاهش مییابد (P < .01).
- احتمال آسیب صورت با مدلهای جدیدتر خودرو کاهش مییابد (P < .01).
- خطر شکستگیهای صورت کاهش مییابد (OR, 0.14; 95% CI, 0.09-0.22).
جالب اینجاست که کیسههای هوا به تنهایی با کاهش احتمال آسیب مرتبط نبودند (OR, 0.78; 95% CI, 0.58-1.06). علاوه بر این، برخوردهای جانبی (OR, 1.81; 95% CI, 1.14-2.86) و عدم تطابق در اندازه وسایل نقلیه درگیر در تصادف (OR, 1.99; 95% CI, 1.27-3.12) با افزایش خطر شکستگیهای صورت مرتبط بودند.
فقط کیسههای هوا نیستند
بر اساس مقاله تأثیر کیسههای هوا و وسایل مهارکننده بر الگوی شکستگیهای صورت در تصادفات وسایل نقلیه موتوری: کمربندهای ایمنی به تنهایی در کاهش شکستگیهای صورت مؤثرتر از کیسههای هوا به تنهایی بودند. کمربندهای ایمنی به تنهایی میزان بروز شکستگیهای صورت در تصادفات وسایل نقلیه موتوری را از ۱۷% به ۸% کاهش دادند. کیسههای هوا به تنهایی کاهشی از ۱۷% به ۱۱% را فراهم کردند، در حالی که ترکیب کمربند ایمنی به همراه کیسه هوا بهترین محافظت را از ۱۷% تا ۵% ارائه داد.
چگونه صورت میشکند
رنه لوفور نحوه شکستگی صورت در اثر ضربه شدید را مستند کرد. در شکستگیهای لوفور I، فک بالا از صورت جدا میشود. در شکستگیهای لوفور II، بینی و فک بالا از صورت جدا میشوند. شکستگی لوفور III جدایی تمام استخوانهای صورت از جمجمه است. تمام شکستگیهای لوفور ارزش اجتناب دارند و در صورت استفاده از کمربند ایمنی، احتمال وقوع آنها کمتر است.
جراحان پلاستیک شکستگیهای صورت را بر اساس محل و الگوی شکستگیها طبقهبندی میکنند. رایجترین اصطلاحات بر اساس کار اغلب وحشتناک جراح فرانسوی رنه لوفور است. در حالی که تعداد شکستگیهای صورت با ترکیب کیسههای هوا و کمربندهای ایمنی کاهش مییابد، الگوی شکستگیها تقریباً یکسان است. تنها استثنا در مورد شکستگیهای ZMC گونه بود که به ناحیهای اشاره دارد که هنوز میتوان آن را بهبود بخشید.
مایک کانلی، پوینت گارد تیم ممفیس گریزلیز، با شکستگی ZMC آشناست. شاید او را دیده باشید که در طول تلاش تیمش برای حذف تیم گلدن استیت واریرز از پلیآفهای NBA در سال ۲۰۱۵، ماسک محافظ به صورت داشت. برو دابز.
استفاده کنید، وگرنه از دست میدهید
مطالعات اهمیت محافظت شخصی هنگام رانندگی را نشان میدهند. بدن انسان طوری طراحی نشده است که با سرعتی که خودروهای ما میتوانند شتاب بگیرند، یا دقیقتر بگوییم، کاهش سرعت داشته باشند. با الزام بیشتر ایالتها به استفاده از سیستمهای مهار غیرفعال و الزامات بیشتر برای سیستمهای مهار هوشمند، انتظار میرود شکستگیهای صورت کمتری رخ دهد. از سوی دیگر، کمربندهای ایمنی شما تنها در صورتی از شما محافظت میکنند که آنها را به درستی بسته باشید.
خودروهای موجود در لیست فراخوان کیسه هوای تاکاتا
تاکاتا اخیراً موضوع چندین فراخوان بوده است. حتماً سایت زیر را برای لیست به روز بررسی کنید.
من سعی کردهام تمام خودروهای موجود در لیست فراخوان کیسه هوای تاکاتا را در اینجا قرار دهم:
- آکورا:
- ۲۰۰۲–۲۰۰۳ TL
- ۲۰۰۲ CL
- ۲۰۰۳–۲۰۰۶ MDX
- ۲۰۰۵ Acura RL
- بیامو (تقریباً ۷۶۵,۰۰۰):
- ۲۰۰۰–۲۰۰۵ سدان و واگن سری ۳
- ۲۰۰۰–۲۰۰۶ کوپه و کانورتیبل سری ۳
- ۲۰۰۱–۲۰۰۶ کوپه و کانورتیبل M3
- کرایسلر (تقریباً ۲.۸۸ میلیون، شامل دوج):
- ۲۰۰۴–۲۰۰۸ Chrysler 300
- ۲۰۰۷–۲۰۰۸ Aspen
- دوج/رم (تقریباً ۲.۸۸ میلیون، شامل کرایسلر):
- ۲۰۰۳–۲۰۰۸ Dodge Ram 1500
- ۲۰۰۴–۲۰۰۸ Ram 2500, Dakota, و Durango
- ۲۰۰۴–۲۰۰۷ Charger
- ۲۰۰۴–۲۰۰۸ Ram 3500 و 4500
- ۲۰۰۸ Ram 5500
- فورد (۵۳۸,۹۷۷):
- ۲۰۰۴–۲۰۰۵ Ranger
- ۲۰۰۵–۲۰۰۶ GT
- ۲۰۰۵–۲۰۰۸ Mustang
- هوندا (تقریباً ۵.۵ میلیون، شامل آکورا):
- ۲۰۰۱–۲۰۰۷ Accord (چهار سیلندر)
- ۲۰۰۱–۲۰۰۲ Accord (V-6)
- ۲۰۰۱–۲۰۰۵ Civic
- ۲۰۰۲–۲۰۰۶ CR-V
- ۲۰۰۲–۲۰۰۴ Odyssey
- ۲۰۰۳–۲۰۱۱ Element
- ۲۰۰۳–۲۰۰۸ Pilot
- ۲۰۰۶ Ridgeline
- اینفینیتی:
- ۲۰۰۱–۲۰۰۴ Infiniti I30/I35
- ۲۰۰۲–۲۰۰۳ Infiniti QX4
- ۲۰۰۳–۲۰۰۵ Infiniti FX35/FX45
- ۲۰۰۶ Infiniti M35/M45
- لکسوس:
- ۲۰۰۲–۲۰۰۷ SC430
- مزدا (۳۳۰,۰۰۰، تخمینی):
- ۲۰۰۴–۲۰۰۸ Mazda 6
- ۲۰۰۶–۲۰۰۷ Mazdaspeed 6
- ۲۰۰۴–۲۰۰۸ Mazda RX-8
- ۲۰۰۴–۲۰۰۵ MPV
- ۲۰۰۴ B-series
- میتسوبیشی (۱۱,۹۸۵):
- ۲۰۰۴–۲۰۰۵ Lancer
- ۲۰۰۶–۲۰۰۷ Raider
- نیسان (تقریباً ۱,۰۹۱,۰۰۰، شامل اینفینیتی):
- ۲۰۰۱–۲۰۰۳ Maxima
- ۲۰۰۱–۲۰۰۴ Pathfinder
- ۲۰۰۲–۲۰۰۶ Nissan Sentra
- پونتیاک:
- ۲۰۰۳–۲۰۰۵ Vibe
- ساب:
- ۲۰۰۵ 9-2X
- سوبارو (۱۷,۵۱۶):
- ۲۰۰۳–۲۰۰۵ Baja, Legacy, Outback
- ۲۰۰۴–۲۰۰۵ Impreza, Impreza WRX, Impreza WRX STI
- تویوتا (تقریباً ۱,۵۱۴,۰۰۰*):
- ۲۰۰۲–۲۰۰۷ Toyota Corolla و Sequoia
- ۲۰۰۳–۲۰۰۷ Matrix
- ۲۰۰۳–۲۰۰۶ Tundra
- ۲۰۰۴–۲۰۰۵ RAV4
- *تخمین شامل لکسوس و پونتیاک وایب
سایر منابع فراخوان خودرو
میتوانید خودروی خود را با شماره شناسایی خودرو (VIN) در وبسایت SaferCar.gov نیز جستجو کنید. این سایت شامل تمام فراخوانها، نه فقط کیسههای هوا، میشود. از آنجا که ممکن است چند هفته طول بکشد تا نقصهای جدید لیست شوند، حتماً سایت را به صورت دورهای دوباره بررسی کنید.
پست قبلی پست بعدی